OTEC is een internationale specialist op het gebied van de finishing van materiaaloppervlakken. OTEC ontwerpt en bouwt machinesystemen gericht op het afbramen, verronden, glad maken en polijsten van materialen.
Wrijvingsweerstand verminderen
In de industrie van de automotive en motorsport is de OTEC-techniek een belangrijke factor om de wrijvingsweerstand tussen componenten te verminderen.
De materiaalafwerking van componenten zoals tandwielen, nokkenassen en wormwielen zijn cruciaal voor de te behalen prestaties van automotive onderdelen. Scherpe uiteinden dienen afgerond te zijn en het oppervlak glad gepolijst.
Belangrijke voordelen van de OTEC techniek in de automotive en motorsport:
Verlaging oppervlakte ruwheid tot
Ra < 0,05 µmReductie van wrijvingsweerstand componenten
Lager slijtageniveau onderdelen
Reductie energieverbruik
Reductie olieverbruik
Reductie warmte ontwikkeling
Reductie geluidsemissies
OTEC PULSFINISH: multi-tasken in materiaalfinish
De OTEC SF-machine met de gepatenteerde PULSFINISH-techniek verzorgt in een zeer kort tijdsbestek meerdere bewerkingen ineen: ontbramen, scherpe uiteinden verronden, oppervlak schuren, glad maken en polijsten.
Producten worden in de OTEC SF-machine gefixeerd om vervolgens in een snel roterende container met media te worden gefinished. De rotaties van product en container zorgen voor een stroming van media over het oppervlak van het product. Deze wrijving van media op product realiseert de oppervlakte finish.
Gezien de zeer hoge krachten die de media op het product uitoefent, zijn de cyclustijden zeer kort: vaak betreft het enkele seconden of minuten.
Deze SF-techniek is bovendien zeer geschikt bij het finishen van componenten met complexe geometrieën die middels rapid manufacturing technieken zoals selectief laser smelten ( Selective Laser Melting; SLM) zijn geproduceerd.
Lees het volledige artikel over de voordelen van de OTEC-techniek bij het finishen van automotive onderdelen: